Ми навіть не здогадувались: Хто був «батьком» Діда Мороза і яку таємну місію доручали цьому персонажу

Дід Мороз: таємна місія.

Минулого року виповнилося 80 років з дня народження Діда Мороза. Цей персонаж з’явився у зловісному 1937 році, в розпал сталінських репресій, пише ресурс На скрижалях.

Його було придумано найбільшими пропагандистами того часу.

Сценарій святкування Нового року готували Сергій Міхалков, автор сталінського гімну СРСР та найпопулярніших дитячих книжок, та Лев Кассіль, так само один з провідних радянських дитячих письменників.

У цій першій «методичці», яку поширили по всьому Радянському Союзу, з’явився вперше Дід Мороз разом з реабілітованою ялинкою, яка перестала називатися «різдвяною», а стала називатися «новорічною».

В Україні декомунізація відбулася досить успішно, радянські міфи продовжують розвіюватися, але цього персонажа вона не торкнулася. Чому?

З цим питанням Радіо Свобода звернулося до співробітника Інституту національної пам’яті України Сергія Рябенка.

– Питання у тому, що цей персонаж дійсно вперше в Радянському Союзі офіційно з’явився в 1937 році, але насправді був використаний образ казкового персонажу, який існував ще задовго до Радянського Союзу. Просто він не був таким популярним.

Чому це відбулося в 1937 році? Тому що ми пам’ятаємо, що в 1937 рік – це період найбільших політичних репресій в Радянському Союзі, коли велася боротьба в тому числі і з Церквою, тому радянській владі конче було необхідно якимось чином усунути чи спробувати мінімізувати вплив Церкви, церковних традицій, пов’язаних зі святкуванням Різдва.

І тому от в 1935 році з’явилася така теза, яку озвучив один із соратників Сталіна Павло Постишев про те, що потрібно організовувати святкування Нового року з новими радянськими традиціями. І тоді з’явився цей Дід Мороз.

Тобто основна ідея, яка закладалася тоді, мала на меті спробувати витягнути з офіційної свідомості святого Миколая, який був пов’язаний з такими різдвяними релігійними традиціями.

Зараз, коли після розпаду Радянського Союзу релігійні традиції почали поступово повертатися в наше суспільне життя, поступово займати якесь місце в ньому, певної популярності вже набуває і образ святого Миколая, який вже пов’язаний з дещо іншою традицією ніж Дід Мороз.

– Дійсно святий Миколай вже починає потроху витісняти з української свідомості Діда Мороза

Більше українців святкують і очікують подарунків від святого Миколая ніж від Діда Мороза.

Отож,, чи варто нагадувати про те, в яких обставинах народився цей культ Діда Мороза і про те, як вміло діяла радянська пропаганда для того, щоб таким чином олюднити цей режим?

Чи варто боротися з цим образом Діда Мороза чи краще залишити це вже тій тенденції, яка зараз активно діє в Україні, коли нове покоління обирає традиційного для України не Діда Мороза, а святого Миколая?

І своєрідне повернення святого Миколая на це місце, яке він мав би займати в суспільній свідомості, рано чи пізно й так відбудеться. А Дід Мороз залишиться таким собі ще одним казковим персонажем.

– Я думаю, що в будь-якому разі не прерогатива якогось державного органу боротися з казковими персонажами. Я думаю, молоде покоління, яке вже є достатньо активним, мобільним, яке є активними інтернет користувачами, і може дізнатися практично будь-яку інформацію, якої воно потребує, саме визначиться.

І я думаю, що завдяки цьому молодому поколінню цей процес буде йти і надалі. І своєрідне повернення святого Миколая на місце, яке він мав би займати в суспільній свідомості, рано чи пізно й так відбудеться.

А Дід Мороз залишиться таким собі ще одним казковим персонажем. Казкових персонажів є достатньо багато і тут справа така, казкові персонажі є казковими персонажами, нащо з ними боротися.

Share